Et praktisk eksempel:
Til kontaktlæreren kan Nils si at han blir mobbet av Arne, Edel og Ola. Dette er hans subjektive oppfattelse og skal aksepteres som sådan.
Læreren skal ta dette på alvor, men trenger mer informasjon for eventuelt å sette inn tiltak overfor de tre elevene. I dette tilfellet kan det være hensiktsmessig å bruke Spekter.
Gjennom de tre delene under kan du følge fremgangsmåten som er gjort i dette praktiske eksempelet:
For å sette opp undersøkelsen i Spekter verktøyet kan du gå til denne siden. Her får du veiledning til hvordan du logger inn, oppretter grupper, legger til elever og deretter oppretter undersøkelsen.
Ønsker du lærerveiledningen for hvordan du går frem når du skal prate med elevene kan du se PDF utgaven her:
Lærerveiledning - last ned PDFØnsker du brukermanualen for hvordan du setter opp undersøkelsen, logger inn, oppretter grupper, kan du se den her:
Brukermanual - last ned PDFSkolen er ansvarlig for å hente inn informasjon om elevenes læringsmiljø (Jf. Opplæringslovenskapittel ). Spekter kan brukes jevnlig på skolen for å følge med på utviklingen av læringsmiljøet. Spekter kan være et varslingssystem for elever som ikke opplever at de har et trygt og godt skolemiljø, og kan brukes ved mistanke eller varsling om f.eks. mobbing. Kartleggingsverktøyet kan også brukes som en ikke-anonym digital elevsamtale.
Spekter bruker prinsippet om triangulering for å kunne samle inn gyldige opplysninger, og for å oppnå en så sikker evaluering som mulig. Gjennom triangulering hentes ulik informasjon om et fenomen fra mange kilder – på flere måter. I Spekter ivaretas triangulering ved hjelp av spørreskjema, elevsamtale og eventuelt observasjon.