Forskriften beskriver at ikke-anonyme undersøkelser kan brukes:
For at undersøkelser skal gjennomføres på en måte som i minst mulig grad griper inn i personvernet til elevene, er det eksplisitt påpekt at spørsmål om negative relasjoner der elever blir navngitt, kun kan benyttes i undersøkelser som gjennomføres på bakgrunn av konkret mistanke.
Læringsmiljøsenteret og Viedu ser frem til å skreddersy Spekter Digital for å kunne ivareta undersøkelsesbehovet både i et forebyggende perspektiv og ved konkret mistanke. Slik Spekter Digital foreligger i dag, så vil den slik vi ser det bare kunne benyttes når man har en konkret mistanke om at noen ikke har det trygt og godt, og hvor nødvendige kriterier er oppfylt. Om kriteriene er oppfylt, vil være en vurdering som skolene må gjøre i forkant av bruk.
Læringsmiljøsenteret og Viedu er allerede i gang med å utvikle en versjon av Spekter Digital som også kan benyttes i det forebyggende arbeidet. Dette betyr at det vil bli tilbudt to versjoner av undersøkelsen i løpet av relativt nær fremtid. Vi kommer med oppdatert informasjon underveis i prosessen.
Vi er glade for at det er kommet en forskrift som tydeliggjør bruken av ikke-anonyme undersøkelser, og mener at Spekter Digital vil være et nyttig og nødvendig verktøy for å bidra til å skape trygge og gode skolemiljø.
Ønsker du å lese den reviderte forskriften § 22A-5?
Den kan du lese her >
Vår visjon er å lage verktøy som gjør det enklere for lærer og skoleledelse å gjøre en god jobb for å sikre et trygt og godt skolemiljø.
Telefon: 6910 9710
Epost: post@spekterdigital.no
For salg og andre henvendelser
Support: support@spekterdigital.no
For støtte til brukere av Spekter